Pasta met scampi en saus van blauwe kaas

Ideaal om restjes te verwerken of ook gewoon om eens te maken als we eens zin hebben in wat anders! Ideetje van mezelf, het heeft gesmaakt!

Dit recept is voor 2 personen.

Bereidingswijze:
– Pasta voor 2 personen (tagliatelle)
– 16-tal scampi’s
– 10-tal zwarte olijven
– 150g blauwe schimmelkaas (in blokjes)
– 2,5dl room
– 3 sneetjes gerookte ham/pancetta
– 1 ajuintje
– olijfolie
– peper

Kook de pasta.
Fruit de ajuin in de olie en bak de ham even kort aan, bak daarna de scampi’s in een pan.
Doe de room in de pan. Verwarm op een zacht vuur en voeg dan de blauwe schimmelkaas toe en laat deze rustig smelten. Breng op smaak met wat peper.

Snij de olijven in stukjes.

Meng dan alle ingrediënten, maar hou enkele scampi’s apart voor de garnering.

Laat het smaken!

Bananenbrood/-cake

Bananenbrood

Daar we soms toch een beetje bezig zijn met gezonde voeding (zoals vele mensen tegenwoordig) en ik al een aantal keren een recept van bananebrood/-cake zag passeren leek het me nu een gepast moment.

Absoluut niet moeilijk en ook weinig voor nodig, enkel geduld tot je een rijpe banaan hebt😉

Bereidingswijze:
3 rijpe bananen
– 160g amandelmeel
– 2 tl bakpoeder
– 3 eieren
– 6 dadels (zonder pit)
– snuifje kaneel (optioneel)
– enkele noten (optioneel)

Verwarm de oven voor op 175°C.

Snij de dadels in kleine stukjes. Doe deze samen met de rijpe bananen (in stukjes) in een blender. Blend tot een gladde massa.
Voeg daarna het amandelmeel, de eieren en eventueel de kaneel toe. Blend nogmaals.
Voeg tenslotte het bakpoeder toe en eventueel de noten. Roer goed om zodat deze goed verdeeld zijn.
Giet het geheel in een cakevorm en bak 45 tot 50 min.

Wanneer de bovenkant te fel bruint na 30 min kan je best even afdekken met een stukje aluminiumfolie en zo verder laten bakken.

Heerlijk als ontbijt of gezond tussendoortje!

 

 

Kruidenpotjes: opruimactie

Iedereen kent het bovenstaande wel, kruidenpotjes van allerlei groottes en formaten. Onhandig in de kast, want alles kan er niet mooi in. Ik werd dit een beetje beu en begon op internet te zoeken naar allerlei mogelijkheden om dit zaakje eens op orde te zetten.

Ik kwam uit bij kleine bewaarpotjes die ik voor een schappelijk prijsje in grote hoeveelheid kon kopen. Daarnaast kochten we nog kleine stickertjes waarop ik mooi de namen van de kruiden kon op afdrukken.

Resultaat: een georganiseerd kruidenarsenaal bestond eindelijk!

Zeg nu zelf: dit oogt wel mooi.
Zet ze nog eens alfabetisch en je vindt zo terug wat je nodig hebt.

Ik hoop jullie bij deze ook geïnspireerd te hebben !

 

Slaatje pompoen, zoete aardappel en geitenkaas

Eén keer in de week proberen we toch een slaatje te maken om mee te nemen naar het werk. Meneer Allegaartje wil ook heel graag gezond eten dus moet hij af en toe maar eens helpen🙂
Dit slaatje was zeer lekker.

Dit recept is voor 2 personen.

Bereidingswijze:
– 1/3 e butternutpompoen
– 1 zoete aardappel
– 1 appel
– 100g granaatappelpitten
– 150g zachte geitenkaas
– 150g champignons (gekuist en in schijfjes)
– honing
– olijfolie
– witte wijn azijn
– peper
– grof zout
– 2 maal een handvol spinazie

Verwarm de oven voor op 180°C.
Was de pompoen en de aardappel, laat de schil eraan. Snij in kleine hapklare schijfjes en doe in een kom. Voeg wat olijfolie, peper&zout toe en roer goed om. Leg op een bakplaat bekleed met bakpapier en bak gedurende 15min.
Bak de champignons in wat olijfolie en kruid met peper.
Maak een zoetzure dressing van 4el olijfolie en 2el azijn en voeg wat peper en zout toe.
Snij de appel in kleine hapklare stukjes.

Neem een grote kom en doe er alle ingrediënten door elkaar in.
Net voor het serveren doe voeg je de dressing toe, of deze kan je ook zelf gewoon naar eigen hoeveelheid toevoegen op je bord.

Smakelijk!

Granola

Afgelopen weekend op bezoek bij mijn goede vriendin en haar zoontjes. Terwijl de kindjes aan het spelen waren, maakten wij granola.
Voor mij de eerste keer. Eigenlijk dien je best wel een aantal ingrediënten in huis te halen om een goede granola met wat smaak te maken. Deze was trouwens ook lekker gewoon zonder yoghurt en bv als avondsnack voor de TV. Licht, luchtig en nog gezond ook!

Bereiding voor een 420g.

Bereidingswijze:

Basis
– 125 g havermout
– 50 g gepofte gerst
– 50 g rice crispies
– 3  el agavesiroop (of andere zoetstof)
– 2 el kokosolie (of andere natuurlijke/plantaardige olie) 

Extra
– 50g amandelnoten
– 50g zonnebloempitten
– 25g chiazaden
– 25g sesamzaad
– 50g kokosvlokken

Verwarm de oven voor op 180°C.
Meng alle ingrediënten, behalve de agavesiroop en kokosolie, goed door elkaar. Voeg daarna de siroop en kokosolie toe en meng goed (best met je handen).
Strijk uit op een bakplaat bekleed met bakpapier.
Bak gedurende 20min in de oven en roer zeker om de 5 min goed om.

Laat afkoelen vooraleer je het in een bewaarkom doet.

Voor het ontbijt neem je een 50g van deze granola en mengt dit met een potje yoghurt eventueel kan je een theelepel lijnzaadolie en/of vers fruit toevoegen.

Klaar voor een goede start van de dag!

Taart!

Deze biscuittaart is afgewerkt met slagroom en daarna bestrooid met gouden eerbare glitters en stukjes gebroken meringue.

Aan de buitenkant hangen stukjes chocolade met rice krispies. Smelt chocolade en voeg een goede hoeveelheid rice krisspies toe wanneer de chocolade gesmolten is. Strijk goed uit en laat weer opstijven. Daarna kan je het in stukjes breken.

In het midden vind je een paar ananaskersjes terug.

Thaise salade

Broccoli … wat doe je er mee? Wou eens iets anders maken dan de klassieke broccolipuree dus ging ik op zoek naar een gezond slaatje. Aangezien we nu toch in de fase van gezonde voeding terechtgekomen zijn, probeer ik zo weinig mogelijk “minder” gezonde voedingsstoffen te gebruiken. Eerder het pure product of minder/gezondere vetstof. Dit slaatje is alvast een topper en zeker om nog eens te maken op een lekker warme zomeravond.

Dit recept is voor 2 personen.

Bereidingswijze:
– 1 broccoli
– 1 rode paprika
– 1 mango
– 16 scampi’s
– 0,5 blokje groentebouillon
– 1 el amandelolie (of walnoten- of sesamolie)
– sap van een halve citroen
– 1 el chilisaus
– 1 el ahornsiroop
– 1 teentje knoflook
– peper&zout
– handvol cashewnoten

Pel de mango en snij in hapklare blokjes. Maak de paprika schoon en snij ook in hapklare blokjes. Snij de roosjes van de broccoli eveneens in hapklare blokjes en cutter de overgebleven stelen in een keukenmachine.
Doe al deze stukjes in een grote kom en meng er dan de gecutterde broccolistelen doorheen.

Kook de scampi’s gaar in wat water met het bouillonblokje.

Voor de dressing voegen we de volgende ingrediënten samen: citroensap, chilisaus, ahornsiroop en het geperst teentje knoflook. Breng eventueel op smaak met peper&zout.
Voeg de dressing bij de mango-, paprika- en broccolistukjes en roer goed om.

Werk af met de scampi’s en de cashewnoten en laat het smaken.