Luchtige Citroencakejes


citroen1.jpg

Onze “gekochte koekjes” voorraad is bijna op zijn eind en dus besloot ik zelf maar eens wat lekkers te maken. Even gebladerd in één van mijn kookboeken ivm cake en koekjes en jawel daar vond ik meteen iets lekkers terug. Het werden de Luchtige Citroencakejes van Donna Hay. Deze Australische dame heeft al heel wat kookboeken geschreven met lekkere en eenvoudige recepten. Nu ik een keuze had gemaakt kon ik van start gaan. Ik heb het recept wel wat aangepast omdat ik vond dat de verhoudingen toch niet zo echt klopten. Hieronder mijn aldus mijn eigen bereidingswijze.

Bereidingswijze:

Zet de volgende ingrediënten klaar:

40g zachte boter (fama of dergelijke)

160g fijne tafelsuiker of witte basterd

2 theelepels fijngeraspte citroenschil

2 eieren, eigeel en dooier gesplitst

4,5 eetlepels bloem

2 theelepels bakpoeder

snufje zout

80 ml citroensap (ongeveer het sap van 2 kleine citroenen)

250ml melk

Verwarm de oven voor op 180°C (hetelucht). Klop de boter en de suiker tot een bleek geheel. Voeg de citroenschil en de twee eigelen toe en klop alles glad.

citroen2.jpg

Zeef er de bloem en het bakpoeder door. Voeg hierna het citroensap, het snufje zout en de melk toe en klop weer tot een glad geheel. Klop daarna de eiwitten tot stijve pieken (tot je de kom met het geklopte eiwit omgekeerd boven je hoofd kan houden en het er niet uitvalt!). Spatel dit opgeklopte eiwit door het reeds gemaakte mengsel.

citroen3.jpg

Zet de bakvompjes klaar en vul deze voor 3/4e met het mengsel. Plaats daarna de gevulde bakvormpjes voor 20 à 25 minuten in de oven (hetelucht).

Lekker voor tussendoor of met een kopje thee of koffie!

2 responses to this post.

  1. Beste Allegaartje,

    ik heb dit recept uitgeprobeerd, maar het is niet gelukt. De cakejes kwamen nogal plat de oven uit en van binnen waren ze nog zacht. Ik vond het beslag heel erg waterig. Moet er niet meer meel in? Of minder melk?
    Misschien heb je wat tips, zodat ik de cakejes toch nog kan maken, want ze klinken erg lekker!

    Groetjes,

    Bibi

    Beantwoorden

  2. Posted by Leen on 22 december 2009 at 20:03

    Hallo,
    zoals je kan zien behoort dit recept tot één van mijn allereersten en zoals je ook op de foto kan zien zijn ze bij mij op dat moment ook niet helemaal “omhoog” gekomen, maar vanbinnen waren ze wel lekker.
    ik zou zeggen vervang de bloem en het bakpoeder door 5 eetlepels zelfrijzende bloem. Misschien had je grote citroenen waardoor er iets te veel sap voorradig was met als gevolg dat de cakejes nogal “vochtig” waren.
    Probeer anders ook eens met wat minder melk (230 of 240 ml)
    ik zou ze zelf eerlijk gezegd ook nog eens moeten uitproberen! Maar volgens mij moeten bovenstaande tips wel al wat helpen!

    Beantwoorden

Geef een reactie

