Bakken van zwarte pensen?


Tot nu toe heb ik het er met mijn bourgondische kookkunsten al goed vanaf gebracht, maar ik zit toch met een praktisch probleem wat betreft het bakken van een zwarte pens!

Ja vree eigenaardig! Ik bak de pensjes op laag vuur en prik erin zoals het moet om het vocht eruit te halen. Ik bak ze onder deksel. Maar na enige tijd begint die zwarte pens altijd merkwaardige neiging te hebben die ik niet kan stoppen! Het velletje errond barst open en rolt zich er praktisch vanzelf helemaal af waardoor het “vlees” er dus uitkomt. Het is wel te doen om dat te bakken en op te eten, maar waarom blijft die zwarte pens nooit mooi haar vorm behouden zoals mijn witte pensen?

Kan iemand mij mss tips geven, ik heb het al elke keer voorgehad dit probleem!

15 responses to this post.

  1. Posted by blondje on 15 april 2008 at 10:32

    Bij mij doen die da ook hoor.😉

    Beantwoorden

    • Posted by Eddy vande Pens on 13 januari 2014 at 17:15

      Mijn vader heeft mij bloedworst leren bakken. Geheim: hij pelde ze eerst, dan eventjes zachtjes bakken. Prima! Ik eet ze echter nooit meer: een bom vet!

      Beantwoorden

  2. Posted by paul on 4 oktober 2008 at 15:09

    Je mag nooit in pensen prikken, ze barsten dan altijd open. Gewoon in wat boter aanbrasen en dan 5-6 minuten per kant laten bakken op een matig vuur, lukt perfect!

    Beantwoorden

  3. Posted by Sofie on 22 december 2008 at 18:08

    hey,

    ik kook mijn zwarte pensen altijd.

    Beantwoorden

  4. Posted by isabelle on 29 december 2008 at 18:16

    Hallo!
    Pensen bakken volgens s.o.s piet:

    Ingrediënten:
    Klontje boter
    4 pensen

    Bereiding:
    – Smelt een klontje boter in een antikleefpan.
    – Leg de pan vol met pensen zodat er geen boter kan verbranden.
    – Laat zeer langzaam bakken op een heel laag vuurtje: dwz 4 à 5 minuten aan één kant en 3 à 4 minuten aan de andere kant.

    Tips:
    Prik niet in de pensen
    Gebruik minder vet
    Bak op een laag vuur
    😉 succes😉
    Isabelle

    Beantwoorden

  5. Posted by Toon on 5 maart 2009 at 16:17

    Pensen (worsten in het algemeen) bakken doe je zonder de worsten te doorprikken!! Zo blijven de sappen, smaken en amroma’s mooi in de worst.
    Wat handig is om zeker te zijn is de pensen eerst op een heel laag vuurtje de pensen te garen. en daarna op een normaal vuur verder te bakken (zo is de kans op openspatten zeer miniem)

    Beantwoorden

  6. Posted by Jan on 22 juni 2009 at 12:34

    Voor de geinteresseerden: nog een leuke blog vol tips en weetjes over smaak en lekker eten: http://thefruitlab.blogspot.com.

    Beantwoorden

  7. Posted by Kris on 5 september 2011 at 14:19

    Laag vuurtje bakken en zonder deksel !!!
    Of de pens openspat of niet heeft ook veel te maken met de inhoud…
    Veel vet, water, bloed doet de pens vlugger open spatten.
    Ik maak mijn pensen zelf en matig het vet en bloed, zeer lekker, droger en meer structuur.

    Beantwoorden

  8. Posted by benjamin on 24 september 2011 at 18:06

    wel ik doe het zo.. ik snij eerst paar ajuintjes in fijne stukjes.. die bak (stoom) ik beetje aan op de pan. dan haal ik de pens van de worst? en snij ik hem in stukken.. dit laat ik samen met de ajuin even bakken.. alles voorzichtig(zodat het niet te papperig word) door mekaar mengen 🙂

    smakelijk😉

    Beantwoorden

  9. Posted by van looveren ninneke on 25 januari 2012 at 11:34

    ik bak mijn pensen kwartiertje in een warme oven,niets aanbakken of open spatten

    Beantwoorden

  10. Posted by HKR on 7 januari 2014 at 18:39

    zwarte pensen zijn gaar als je ze koopt. Je hoeft ze dus alleen maar op temperatuur te brengen met een beetje reuzel/vet/boter etc. op een zacht vuurtje in een open pan

    Beantwoorden

  11. op welke oven temperatuur legt u de pensen in de oven

    Beantwoorden

Geef een reactie

