Sabayon


Afgelopen weekend maakte ik twee soorten Sabayon. Aangezien ik dit had leren maken in de kookles moest ik het toch eens echt proberen! Het viel zeker in de smaak, want ik moest nog een portie bijmaken. Dat was natuurlijk heel tof om te horen en ik was superblij da ik toch eens mensen kon laten meegenieten van mijn kookkunsten🙂 (andere mensen dan de mensen die gewoonlijk voor proefkonijn spelen🙂 )

Met onderstaande hoeveelheden kan je 4 porties maken.

Bereidingswijze:

– 5 eierdooiers

– 5 eetlepels kristalsuiker

– 5 eetlepels likeur of andere drank

– vanille-ijs

Vul een kookpot tot ongeveer de helft met water en breng dit aan de kook. Zet daarna het vuur af zodat je een warmwaterbad hebt (–> voor een bain-marie).
Doe in een kleinere kookpot (die in de kookpot hierboven kunt plaatsen) de eierdooiers, de suiker en de drank/likeur. Klop dit mengsel al een beetje schuimig op met een handklopper.
Zet de kom met dit schuimig mengsel al kloppend in het warmwaterbad. Blijf steeds goed kloppen tot je een soort crème ziet vormen (je klopper laat een spoor na).
Neem dan deze kom met het crèmige mengsel al kloppend uit het warmwaterbad en blijf nog zeker een minuut doorkloppen (je kom blijft warm en als je niet klopt krijg je een soort omelet!).
Schep in wijnglazen een bolletje ijs en lepel er dan de sabayon over (tot het bolletje ijs onderstaat).

Ik gebruikte de ene keer Bruine Leffe en de andere keer Amaretto. Beiden vielen enorm in de smaak! Het proberen waard dus.

Smullen maar!

Geef een reactie

